مقایسه طراحی وب سایت با وردپرس و CMS اختصاصی
مقایسه طراحی وب سایت با وردپرس و CMS اختصاصی

مقایسه طراحی وب سایت با وردپرس و CMS اختصاصی


امروزه وبسایت­ ها از جمله منابعی هستند که امکان ارائه خدمات گوناگون را به راحتی و تنها با اتصال به اینترنت، برای کاربران فراهم می­کنند. اما همیشه هم این دسترسی راحت نخواهد بود و نحوه طراحی سایت و تکنولوژی­ های مورد استفاده در آن نیز اهمیت فراوانی دارد. این اهمیت به این دلیل است که نوع طراحی وبسایت رابطه مستقیم با سرعت بارگذاری و نحوه تعامل کاربر با سایت دارد.

در حال حاضر از تکنولوژی ­های مختلفی برای طراحی انواع وبسایت­ های شخصی، تجاری، شرکتی و... استفاده می­شود که به طور کلی می­توان آنها را در دو دسته CMS آماده و CMS اختصاصی قرار داد، CMS (Content Management System) همان سیستم‌های مدیریت محتوا هستند که به وسیله آن­ها می‌توان وبسایت را پیاده سازی و محتوای آن را مدیریت کرد. حال این سوال مطرح می­ شود که تفاوت این دو دسته چیست؟

تفاوت سایت­هایی که با php خام طراحی می ­شوند و سایت­های طراحی شده با وردپرس

CMSهای آماده از سیستم ­های مدیریت محتوایی هستند که برای طراحی سایت نیاز به برنامه نویسی ندارند و از قالب و افزونه­ های آماده در آن­ها استفاده می­شود. تعداد این CMS ها بسیار زیاد است اما از معروف ترین آن­ها می­توان به وردپرس، جوملا، پرستاشاپ و دروپال اشاره کرد. در مقابلCMS های اختصاصی هستند که از صفر تا صد برنامه نویسی سایت و طراحی قالب توسط تیمی از توسعه دهندگان وب و طراحان گرافیک انجام می­ شود و در آن بیشتر از زبان­هایHTML، CSSو JavaScript برای بخش ظاهری و فرانت اند وبسایت و PHP، ASP.NET و PYTHON برای بک اند وبسایت استفاده می ­شود.

برای درک بهتر این تفاوت به مثال ساده ­ای که مطرح می ­شود توجه نمایید. یک سیستم عامل مانند ویندوز را تصور کنید که توسط آن تمام کارهای روزمره خود را می ­توانید انجام دهید و اگر به چیزی نیاز داشته باشید که در ویندوز وجود ندارد می­ توانید با نصب نرم افزارهای طراحی و تولید شده توسط شرکت­های دیگر نیاز خود را برطرف کنید.

حال فرض کنید هیچ نرم افزاری برای برطرف کردن نیاز شما در دسترس نباشد، در این صورت تنها راه باقی مانده برای شما این است که توانایی برنامه نویسی به زبان آن سیستم عامل را داشته باشید و یا افرادی را استخدام کنید که در این زمینه متخصص باشند.

اما اگر خودتان سیستم عامل را از صفر تا صد طراحی کرده بودید می ­توانستید از قبل تمام امکانات و نیازهای محتمل آینده را در آن پیش­ بینی و پیاده­ سازی کنید و یا حتی در زمانی که به یک خواسته جدید نیاز پیدا می­ کنید با یک بروزرسانی ساده این امکان را فراهم می­ کنید.

 

 

دسته بندی ها : آموزشی ,
برچسب ها : طراحی سایت , سیستم مدیریت محتوا ,

دیدگاه